Interreg

www.interreg-danube.eu/danube-geotour

A FÖLDTANI ÖRÖKSÉG HASZNOSÍTÁSA DUNAI GEOPARKOK FENNTARTHATÓ ÉS INNOVATÍV TURISZTIKAI FEJLESZTÉSÉBEN

Rövid cím: Danube GeoTour/Dunai GeoTúra

Program:

Interreg Duna Transznacionális Együttműködési Program 2014-2020

Projekt azonosító: DTP1-1-226-2.2

Program prioritása: PA2, Környezet és kulturális felelősség a Duna Régióban

Vezető partner: Idrija Örökség Központ - Idrija Geopark (SLO),

Partnerek:

- Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság (H),

- Stájer Eisenwurzen (A),

- Public institution »Papuk Natúrpark« (CRO),

- ARGE Geopark Karavanks (A/SLO),

- Institute of the Repub of Slovenia for Nature Conservation (SLO),

- Bakony és Balaton Térségi Turisztikai Nonprofit Kft. (H),

- Cseh Paradicsom Geopark Nonprofit Szervezet (CZ),

- Bukaresti Egyetem (RO),

- Eperjesi Egyetem (SL),

- Djerdap Nemzeti Park Állami Vállalat (SRB).

Emellett még három társult stratégiai partner vesz részt a projektben, akik szakértelmükkel hozzájárulnak a megvalósuló tevékenységek magas minőségéhez:

- Humanpolis Kft. / Rokua Geopark (F),

- Naturtejo – Turisztikai Szervezet (P)

- Globális Geopark Hálózat (FR).

Project időtartam: 2017. 01. 01. – 2019. 06. 30.

Költségvetés euróban:

Teljes: 1 666 362,5

ERDF hozzájárulás: 1 328 063,36

IPA hozzájárulás: 88 344,75

ENI hozzájárulás: 0

A PROJECT FŐ CÉLJA

A geoparkok menedzsmentjéhez kapcsolódó kapacitások és stratégiák fejlesztése, praktikus megoldások kialakítása a geodiverzitás/a földtani örökség aktív kihasználására, illetve a pozitív piaci trendek kiaknázása a Duna régió nyolc geoparkjának fenntartható turisztikai fejlesztésére.

Integratív szemléletmódon keresztül a projekt négy közös kihívást céloz meg:

• a geoturizmus új formáiból eredő negatív nyomás és környezeti hatások elkerülése és/vagy kezelése;

• a Geopark értékeinek és a Geopark brand lehetőségeinek kiaknázása a térség társadalmi-gazdasági fejlődése érdekében, valamint a helyi lakosság és kisvállalkozások ösztönzése új, fenntartható és innovatív geoturisztikai termékek fejlesztésére a projektben kialakítandó Dunai Geotúra mentén;

• a földtudományi örökség sokszínűségének átfogó bemutatása érthető és attraktív módon;

• a közös tanulás és marketing szinergiáinak kihasználása a Geoparkok ismertségének növelésére a Duna régióban.

A projekt eredménye egy közös Dunai Geotúra lesz, mely különböző útvonalak mentén a Duna régió egyedi természeti, kulturális és földtudományi örökségén alapuló, innovatív geoturisztikai termékeket és a földtani értékeket bemutató látogatóhelyeket kínál.

MUNKACSOMAGOK:

• WP 1: Projektmenedzsment

• WP 2: Kötelező kommunikáció a projektről

• WP 3: Geopark korlátokkal (és korlátok nélkül)

• WP 4: Karakteres geoturisztikai termékek

• WP 5: GeoInterpretáció: a földtani örökség bemutatása

• WP 6: GeoPartnerség & Marketing

SPECIÁLIS CÉLOK:

1) Közösen elérni a Geoparkokban a megőrzés és a geoturizmus fejlesztése közötti megfelelő egyensúlyt. Ez magába foglalja a fenntartható geoturizmus közös lehetőségeinek és korlátainak a meghatározását és elemzését, illetve intézkedéscsomag kialakítását a Geoparkokban leginkább jellemző nyomás, negatív változatok és a turizmus új formái (pl. fosszíliák gyűjtése, adrenalin parkok) fokozódó terhének menedzselésére.

2) Fejleszteni, bemutatni és értékelni a közös Dunai GeoTúrát, amely magába foglalja a 8 résztvevő Geopark innovatív geoturisztikai termékeit és földtudományi értékeinek bemutatását. Egy sor egyedi és autentikus geoturisztikai termék (geoKultúra és geoOutdoor) létrehozása, tesztelése és alkalmazása a cél, szoros együttműködésben a partnerekkel, a látogatókkal és a helyi lakossággal. Mindez modern interpretációs módszerek és technikák révén, illetve az együttműködők tájékoztatása, bevonása játékos elemek segítségével valósul meg. Innovatív, a földtani örökséget bemutató látogatóhelyekkel a közös Dunai GeoTúra új célcsoportokat fog vonzani és hozzájárul a látogatók cseréjéhez. A játékos megközelítés ösztönzi majd a helyi lakosságot és a látogatókat, hogy részt vegyenek a folyamatban, közösen hozzák létre a termékeket és tegyék lehetővé a Dunai GeoTúra marketingjét és értékelését. Ez utat nyit a Dunai Geoparkok számára, hogy megerősítsék láthatóságukat és identitásukat a nemzeti és nemzetközi kontextusban, míg az együttműködés a geoturizmus területén társadalmi-gazdasági előnyöket fog hozni a helyi közösségeknek a geoparkokban.

3) Innovatív, digitális koncepció, kreatív marketing- és együttműködési eszközök használata a nemzetközi partnerség megerősítésére és a közös marketing kialakítására a közös Dunai GeoTúra létrehozásán keresztül.

Az Idrija Örökség Központ a projekt során egy kis Geopark Látogatóközpontot hoz létre az Idrija Geoparkban, a Dunai GeoTúra Látogatóközpont Hálózat részeként, a higanybányászatáról híres terület földtani örökségére fókuszálva. A Bakony–Balaton Geopark a monoszlói Hegyestű Geológiai Bemutatóhely belső kiállítását és a kapcsolódó tanösvényeket újítja fel, melyek a Dunai GeoTúra részeként a vulkanizmus bemutatását szolgálják. Az Eisenwurzen Geopark innovatív bemutatópontokat fog létesíteni három faluban, mely tájékoztató pontok a víz erejét a terület geológiai történetének kontextusában fogják bemutatni. A Papuk Geoparknak szándékában áll egy innovatív külső bemutatóhely létesítése Zvečevo településen a metamorf kőzetek és folyamatok bemutatásának tájékoztatási pontjaként. A Djerdap Nemzeti Park egy bemutatóhely létesítését tervezi Tekija területén, amely egy kis falu a Duna partján, nagyon közel a Vaskapu-hegyszoroshoz.