Túrázz az ezer éves Bakonybél környékén!

KÖRNYÉKBELI SÉTÁK (2-3 óra alatt sétálva bejárható, kis szintkülönbségű, 2-4 km-es körtúrák)

1. BAKONYBÉL – PETŐFI UTCA – BOROSTYÁN-KÚT – BAKONYBÉL
1,6 km, szintkülönbség 25 m, nehézségi fok: 1
Bakonybél központjától, a Szent Gellért térről dél felé indulunk a Petőfi utcán. A P+ jelzést követve 1 km séta után elérjük a Borostyán-kutat. Az itt látható dísztó, a kápolna és a kálvária kellemes és megnyugtató időtöltés kicsiknek és nagyoknak egyaránt. A kálváriára vezető stációsor alatti tájékoztató táblán olvashatunk a Szent-kút kápolna történetéről.

2. BAKONYBÉL – BOROSTYÁN-KÚT – CSÚCS-HEGY – BAKONYBÉL
3 km, szintkülönbség 100 m, nehézségi fok: 3
A Szent-kút kápolna előtt vezet tovább felfelé a P+ jelzés. Az emelkedőn felérve az erdő szélén haladunk. Ez az 1 km-es újabb szakasz a helyiek által csak „Szőlőgyöp”-nek nevezett területen halad keresztül, ahonnan feltűnik a Kőris-hegy csúcsa. A fátlan Csúcs-hegyről szemet gyönyörködtető panoráma tárul a kiránduló szeme elé Bakonybéllel és a település körülölelő hegyekkel. A Csúcs-hegyről a Z- jelzésen visszasétálhatunk a faluba.

3. BAKONYBÉL – ÖREG-SÉD VÖLGYE – BAKONYBÉL
3 km, szintkülönbség 50 m, nehézségi fok: 1
A Pápai utcai „Üdülő” buszmegállótól (buszforduló) indulunk a K–, S–, Z+ együttes jelzésű túraúton. Az aszfaltozott erdészeti út a többnyire száraz Öreg-Séd medrét követi, majd 2 km után jobbra, a Z- jelzésre térve enyhe emelkedőn érjük el a falu Zirc felőli végét, ahonnan a Jókai-, Köveshegy-, Fő utcán lesétálva jutunk vissza a faluközpontba.

4. BAKONYBÉL – ÖREG-SÉD VÖLGYE – PÖRGÖL-BARLANG
8 km, szintkülönbség kb. 50 m, nehézségi fok: 2
Kövessük a 4. számú leírást, de ne kanyarodjunk el balra a zöldre, hanem menjünk tovább a S- jelzésen. 3,5 km után a bal oldali szalagkorlátra festve látjuk meg a jelet, amely a patakmedren keresztül vezet be az erdőbe. (A kerékpárt a fák között kell hagyni.) Rövid, de meredek útszakasz következik, de a fákba, bokrokba jól lehet kapaszkodni. Amikor felértünk, jobbra vezet a barlanghoz az út, amelynek végén sziklákon ereszkedhetünk le a barlang bejáratához. Vigyázzunk, a bejárat előtti kis tér vége mély szakadékba zuhan, gyerekeket ne engedjünk a közelébe! Ugyanezen az úton térünk vissza a faluba.

Akinek van kedve továbbmenni, aszfaltút átvezet a Száraz-Gerence szurdokvölgyén, mindkét oldalon sziklák és szurdokvölgyi növényzet kíséri utunkat. Kb. 1 km után, ahol a sziklák véget érnek, jobbra is, balra is elágazik egy-egy jelzetlen szekérút. Balra elindulva kb. 100 m hosszú emelkedő után rácsatlakozik az út a Z- jelzésre, amelyen balra indulunk tovább. Rövidesen egy nagy rétre érünk, ahol a Z- és a K- jelzést is láthatjuk. Elindulhatunk ezeken is, a Barátok útján, de ha követjük a jobbra kanyarodó murvás utat, rövidesen a Z+ jelzésre csatlakozunk, és a Szarvad-árok, majd az Öreg-Séd mentén visszaérünk a faluba, a kiinduló pontunkhoz. Ez a körút kb. 9 km hosszú.

5. BAKONYBÉL – LIKAS-KŐ – BAKONYBÉL (7 éves kor fölött)
3 km, szintkülönbség: 180 m, nehézségi fok: 3
A Pápai utcai buszfordulótól indulunk a K–, S –, Z+ együttes jelzésű túraúton. A sorompó után pár méterre balra már látjuk a jelzést. A kaptató az utolsó ház oldalában vezet fel a gyertyános – bükkös erdőben. Az emelkedő kis kitartást igényel, de megéri a fáradságot. Az emelkedő végén jobbra vezet a jel, majd egy tisztásra érünk, ahol kétfelé ágazik az út: jobbra sziklás, de biztonságos ösvényen jutunk a barlang bejárati hasadékához. A barlang nem járható, de a kilátás innen nagyon szép. Ha visszatértünk az útelágazáshoz, vagy a már megjárt úton visszamegyünk a faluba, vagy a K mentén eljutunk a Tönkölös 515 m magas csúcsára, ahonnan ismét két út közül választhatunk: vagy a K -n lemegyünk a Pápára vezető közútig (onnan még 1,5 km a falu). A másik lehetőség, ha jobbra, a Z-ön indulunk el, amely becsatlakozik a Z+ jelzésbe és a murvás úton jobbra, lefelé a Bakonybéli Szarvad-árok mentén sétálunk végig, amíg elérjük az aszfaltozott erdészeti utat, amelyen jobbra fordulva visszaérünk a buszfordulóhoz.

6. BAKONYBÉL – MÉSZÉGETŐ KEMENCE – BAKONYBÉL
3 km, szintkülönbség: 90 m, nehézségi fok: 1
A körút a falu két pontjától is indítható, attól függően, hogy a központból vagy a falu pápai végétől akarjuk a sétát kezdeni. Kényelmesebb, ha a Pápai út végétől indulunk a Gerence Fogadót megkerülve a K– jelzésű aszfaltúton felfelé. Jobbról sziklás, bükkös hegyoldal kíséri utunkat. Kb 1 km után balkéz felől már látjuk a rekonstruált mészégető kemencét és a tisztáson felállított vadlest. Térjünk vissza a K- jelzésre, és pár méterrel odébb már látjuk a P+, utat. Balra haladunk lefelé egy mély, vízmosta vadregényes árokban, amelynek végén az első lakóházaknál friss forrásvízre találunk. A P- jelzést követve a Malom utcán bejutunk a faluközpontba.

7. BAKONYBÉL – KÖVES-HEGYI KILÁTÓ . BAKONYBÉL
Táv: 500 m, szintkülönbség: 30 m, nehézségi fok: 1
A Fő utcán haladunk fölfelé, amely a Köves-hegy utcában folytatódik. Az utca nagy kanyarjában már látjuk a vízmű területét. A lakóház és a vízmű között balra indul egy kavicsos földút a piros adótorony irányába. Kb. 100 m után az elágazó úton jobbra felfelé vesszük az irányt, majd egy rétre érünk, ahonnan balra a kitaposott ösvényen a fenyők felé folytatjuk utunkat. Pár perc múlva ismét balra fordulunk, és pár lépésre megtaláljuk a kilátót. Vissza az ismert úton jutunk, vagy folytathatjuk kalandunkat az erdőben a jelzetlen, de jól látható ösvényen, mindig balra és lefelé tartva az erdészeti aszfaltútig, amelyen ismét balra haladva a Pápai úti buszmegállóhoz érünk (a fákon még látható a régi, gomba alakú fehér festés, célszerű ezt követni).

8. BAKONYBÉL – GERENCE-VÖLGY– ODVASKŐI AUTÓSPIHENŐ
4 km, szintkülönbség 35 m, nehézségi fok: 1
A templomtól először a S- jelzésen ÉNy felé indulunk a Pápai utcán végig. A buszmegállótól a balra haladó K+ jelzést követjük, amely a Bakony Hotel és a Gerence Fogadó bejáratát elhagyva a patak mentén vezet az odvaskői autóspihenőig. Innen busszal juthatunk vissza a faluba.

9. A BOROSZLÁN TANÖSVÉNY RÖVID TÚRÁJA
2 km, szintkülönbség 80 m, nehézségi fok: 3
Kiinduló pontunk az odvaskői autóspihenő (a 4.sz. túra alapján, vagy személygépkocsival, vagy autóbusszal érhetjük el). A Pápára vezető főút jobb oldalán, a fák között indul a P– jelzés, a Boroszlán tanösvény. Az út kezdetén lépcsők segítik a meredeken való felkapaszkodást. A Tanösvény rövid, 2 km hosszú jelzett útvonala mentén 3 ismertető tábla ad tájékoztatás a Bakony kialakulásáról, növényeiről és a látogatók által is megszemlélhető Odvaskő-barlangról. A P- jelzésről jobbra kanyarodik el a PΩ a barlanghoz, amelynek végén sziklákon vezet le az út a bejárathoz. A barlang előtti területről egy lépcsősoron jutunk le a hegyről a Z+ jelzésre, itt jobbra haladva jutunk vissza az autóspihenőig.

**********************************************************

KÖNNYŰ TÚRÁK (4-6 óra alatt bejárható, kis szintkülönbségű, 5-6 km-es túrák és körtúrák, 7 éves kor fölött ajánlott)

10. BAKONYBÉL – CSÚCS-HEGY – BÁNYÁSZ-KÚT – BAKONYBÉL
7 km, szintkülönbség 100 m, nehézségi fok: 2
A Szent Gellért térről indulva Bakonybélt a Zirc vezető műúton elhagyva a Z- jelzést követjük, amely felvezet a Csúcs-hegyre. (Választhatjuk a 2. leírás útvonalát is.) Az innen látható panorámát magunk mögött hagyva a Z- jelzés DK felé előbb egy tölgyesen, majd egy bükkösön keresztül vezet a Bányász-kúthoz. Az egész évben működő forrás hideg vize nem iható. Kellemes hely a megpihenni vágyó kirándulónak. Innen két lehetőség közül választhatunk:
– A Z+-n, majd az abba balról becsatlakozó P+,, jelzésen az erdőben visszasétálunk Bakonybélbe.

11. BAKONYBÉL – CSÚCS-HEGY – BÁNYÁSZ-KÚT – KERTES-KŐI SZURDOK – PÉNZESGYŐR (BAKONYBÉL)
12 km, szintkülönbség 150 m, nehézségi fok: 3.
(A 10-es útvonal folytatása) A Bányász-kúttól kelet felé követjük a Z- jelzést, amely mentén a Bakony egyik legszebb szurdokvölgyében haladhatunk végig, a Kertes-kői szurdokon. Az Oltárkő sziklához a Gerence-patak túloldalán (a meder kövein biztonságosan át lehet jutni), a Z-n mászunk fel, de feltétlenül tegyünk egy pár méteres kitérőt a Zn a Judit-forráshoz. Innen visszamegyünk a Gerencéhez, ahonnan tovább haladunk a Z-n Somhegy-puszta felé, de mielőtt rátérnénk a főútra, balra, a táblát követve a P+ jelen, a Csúcs-hegyen keresztül visszatérünk Bakonybélbe.

**********************************************************

KÖZEPES TÚRÁK (4-5 óra alatt bejárható, változó szintkülönbségű, 8-12 km-es túrák, 10 év fölött ajánlott)

12. BAKONYBÉL – GERENCE-VÖLGY – ODVASKŐI AUTÓSPIHENŐ – BOROSZLÁN TANÖSVÉNY HOSSZÚ TÚRÁJA
10 km, szintkülönbség 280 m, nehézségi fok: 2.
A 4. leírásban ismertetett úton, vagy busszal, autóval (a főúton kerékpárral) eljutunk az Odvaskői autóspihenőig. Elindulunk az 5. túrán, de az Odvaskő barlangtól visszamegyünk az imént elhagyott P- jelzésre, és folytatjuk utunkat a 8. tábláig, amelytől éles szögben jobbra visszafordul az út. A tanösvény megkülönböztető jelzése a fehér (boroszlán) levél.

13. BAKONYBÉL – GERENCE VÖLGY – VÁRHEGY (BAKONYÚJVÁR, PODMANICZKY VÁR) –TÖNKÖLÖS-HEGY – LIKAS-KŐ – BAKONYBÉL
7 km, szintkülönbség 270 m, nehézségi fok: 4.
Bakonybélből a már ismertetett útvonalon elindulunk a Gerence-patak völgyében. Kb. 2 km után egy nagy tisztásra érkezünk, amelynek műút felöli végén a kis fahídon átkelve elérjük a Bakonyújvár Vendégházat. A műúton KL jelzés mentén jutunk a Várhegyre. Az 1 km-es kaptató után jólesik megpihenni az egykori várat jelző romokon. Innen a K jelzésen feljutunk a Tönkölös-hegy 515 m magasságába. A hosszas emelkedő után meredek lejtőn, a K- jelzésen ereszkedünk le Bakonybélbe. Útközben bebújhatunk a Likas-kő barlang parányi üregébe.

14. BAKONYBÉL – BARÁTOK ÚTJA – SZÁZHALOM – TEKERES-KÚTI ÁROK – BAKONYBÉL
9-10 km, szintkülönbség 140 m, nehézségi fok: 2.
A Pápai utcai buszfordulótól a K–, S –, Z+ együttes jelzésű túraúton (vagy a Tamás Panzió közelében a Z- jelzés mentén) indulunk el. Kb. 2 km után (100 m után) balról a K- és a Z- együttes jelzéssel találkozunk. Ez az út a Barátok útja elnevezést viseli, utalva a bakonybéli bencés szerzetesek és a vinyei pálos szerzetesek egykori gyalogútjára. Lassú emelkedőn Z- jelzésenkb. 4 km-t haladunk felfelé, amíg szemünk előtt fel nem bukkan az első 3-4 m magas, mesterséges dombocska, majd mögötte a többi 226 hasonló, kisebb-nagyobb sírhalom. A sírhalmok végén található útkereszteződésnél az S jelzést követjük a Tekeres-kúti árokban a betonútig. Innen kényelmesen ereszkedünk le Bakonybélbe. (Útközben rövid kitérőt tehetünk a Pörgöl-barlanghoz.)
A Százhalmokig kerékpárral is eljuthatunk a S- jelzésen, amíg balról becsatlakozik a S. Ezen a szekérúton (felfelé tisztes emelkedőn) haladunk el a Százhalmok mellett (tábla jelzi). Tovább tekerve a Z- jelzésre jobbra fordulva lecsoroghatunk az erdészet rakodójáig. Innen ne menjünk a K-Z- együttes jelzésen a Barátok útján tovább, mert kerékpárral nem járható, hanem a kanyarodó murvás úton induljunk lefelé, amelyen rövidesen felbukkan a Z+, innen ez vezet vissza a faluba.

15.BAKONYBÉL – GERENCE-VÖLGY – BOROSZLÁN TANÖSVÉNY RÖVID TÚRÁJA – BAKONYBÉLI SZARVAD-ÁROK – ÖREG-SÉD – BAKONYBÉL
11-12 km, szintkülönbség 320 m, nehézségi fok 2.
A már korábban bemutatott túrákat összevonhatjuk. Bakonybélből a Gerence-patak mentén a K+ turistaúton kényelmesen lesétálunk az odvaskői autóspihenőig, onnan elindulunk a Boroszlán tanösvény rövid útvonalán. Az Odvaskő-barlangtól leereszkedünk az Öreg-Szarvad-árokba. Innen a Z+ jelzést követve szép erdei környezetben, egy kis kaptatót megmászva visszaérkezünk Bakonybélbe.

Kerékpárral a faluból a Pápára vezető főúton jutunk el az Odvaskő Autóspihenőig.Nem a Boroszlán tanösvényen, hanem a vele egy pontról induló Z+ jelzésen folytatjuk az utat. Elérjük az Odvaskő-barlanghoz felvezető lépcsősort Itt le kell tenni a kerékpárt, ha felmegyünk a barlanghoz. A lépcsőn visszatérve a Z+ jelzésen haladunk tovább a Szarvad-árokban, amelyen visszajutunk Bakonybélbe.

16. ODVASKŐ AUTÓSPIHENŐ - (KISVASÚT MEGÁLLÓ) – MOLNÁR-KÚT ÁROK – BAKONYI GYILKOS-TÓ
3 km, szintkülönbség kb. 80 m, nehézségi fok 2.
Az autóspihenőtől kb. 50 méterre levő kőhídon átmegyünk a nagy rétre. Mielőtt megkeresnénk a K+ jelzést, érdemes kb. 200 métert továbbhaladnunk a patak mentén, ahol az egykori erdei kisvasút egy megmaradt és helyreállított várójában fotókból összeállított kiállítást láthatunk a kisvasútról. A rétre visszatérve a K+ jelzésen a Molnár-kút árokban, a kezdeti meredekebb emelkedő után, lankás úton haladunk fölfelé, majd kb. 3 km után nyíl jelzi az ösvényt a tóhoz. A K+ elvezet a Hamuházi rétre, illetve a Hubertlaknak nevezett vendégházhoz. Hajdan az Esterházy család vadászkastélya állt a helyén, amely azonban az 1960-as években leégett. A nemrég felújított szállásról Huszárokelőpusztán, az erdészet vendégházában lehet felvilágosítást kérni. A tó völgyét az 1970-es években a Hamuházi-, Szalai- és Sombereki-séd találkozásánál zárták le, így duzzasztva föl a tó vizét. A völgy fái idővel elkorhadtak és „beletörtek” a tóba, csonkjaik kiállnak a vízből. Az erdélyi Gyilkos-tóval való hasonlóság miatt nevezték el így. A tó környékét a Bakonyerdő pihenőparkká építette ki. A K+jelzéstől félig fehérre, félig kékre festett 0 kísér a tóhoz.
Innen vagy az ismert K+ jelzésen térünk vissza a kiindulópontunkhoz, vagy követjük a következő utat:
A tó jobb oldalán kialakított pihenőhelyek mellett fölmegyünk a kiépített ösvényen, amely a tó másik oldalán murvázott útba torkollik. Kb. 5 km után elérjük a P–, P+ jelzést, amelyre balra rákanyarodunk. Érdemes egy 100 méteres kitérőt tenni a P jelzésen a Király-kút forráshoz. Visszatérve a P+-en megyünk a Vörös-föld néven számon tartott felhagyott bauxitbánya irányába. Érdemes a bányát körbejárni. Folytatjuk utunkat a P+-en, egészen a bakonybéli Malom utcáig. A tótól a plusz út 11 km.

17. BAKONYBÉL – MÓRICHÁZA – WITT-KILÁTÓ – BAKONYBÉL
6 km, szintkülönbség: kb. 250 m, nehézségi fok 3.
A falu Pápai úti végén, az Alíz panzió alatti réten át lemegyünk a Gerence-patakhoz, majd a fahíd túloldalán a K– jelzésen indulunk el. Pár méter után jobbra meglátjuk a Z+ jelzést. Ezen indulunk felfelé az erős emelkedőn, majd megszelídül az ösvény. Az elágazás után a P jelzést követjük Móricházáig. Az egykori vadászháznak ma már nincs nyoma. Az út a P–ba torkollik, amelyre balra kanyarodunk és megyünk tovább a Vörös János-séd vonalán. Kb. 1 km után balra meglátjuk a P-t, ez vezet fel a Witt-kilátóig, ahonnan páratlan panoráma tárul elénk a Bakony erdeivel, Pannonhalma sziluettjével. Ha elég bátrak vagyunk jelzetlen úton menni, akkor a kilátótól szekérút vezet vissza Móricházához, s onnan a már ismert P, Z+ jelzésen visszatérhetünk Bakonybélbe.
Másik lehetőség, hogy visszamegyünk a P- jelzéshez és balra elindulunk rajta. Kb. 3 km után a P+ jelzésen ( ) Vörös-föld érintésével visszasétálunk a faluba (lásd a 17. számú leírást).

JÓTANÁCSOK:

Soha ne induljon el túrázni térkép nélkül!

Ajánljuk:

• Bakonybél környéke (max. 400 Ft)
  • Észak-Bakony (1200 Ft)

Ezek a Cartográphia térképek a település valamennyi élelmiszerboltjában, vendéglátóhelyén és látogatóközpontjában megvásárolhatók,

• A BAKONY turistaatlasz (2900 Ft) a látogatóközpontokban.

Ha bizonytalan a térképhasználatban, kérjen túravezetőt: www.bakonyibakancsos.hu

Zarándokoknak, egyházi iskoláknak ajánljuk a BAKONYBÉLI KERESZTEK túrajátékot külön könyvecske alapján (megvásárolható a Bakonybéli Tájházban, megrendelhető a www.bakonyibakancsos.hu oldalon.

Bakonybélről részletes információt kaphat Szökrényes Anita: Bakonybél – A BAKONY szívében című könyvéből (anitaszokrenyes@gmail.com).